Friday, August 23, 2013

Kesan Toksik, Isopropyl Alkohol






Definisi





DefinisI
Isopropyl alkohol adalah jelas, tidak berwarna, cecair aromatik pahit yang boleh dicampur dengan air, alkohol, dan lain-lain pelarut biasa. Satu penyelesaian isopropyl alkohol 70% di dalam air digunakan sebagai sebatian yang menggosok (menggosok alkohol). Isopropanol adalah alkohol sekunder, yang adalah beracun jika diambil secara dalaman. Ia adalah salah satu daripada alkohol termurah dan telah digantikan etanol untuk kegunaan ramai kerana hartanah yang serupa pelarut. Isopropanol dahulunya telah diperolehi terutamanya oleh pengurangan pemangkin aseton, pengoksidaan isopropanol kini sumber utama aseton.
Isopropyl alkohol digunakan sebagai pelarut dalam minyak wangi dan produk kosmetik dan persiapan peribadi banyak. Ia luaran digantikan dengan spirit dan pembedahan perindustrian. Ia juga digunakan dalam pengekstrakan alkaloid; dalam cepat-pengeringan minyak dan dakwat; sebagai antiseptik, ejen de-aising untuk bahan api cecair, ejen dehydrating, pembersih tingkap, dan disinfektan; dan dalam pek ais lembut.
Isopropyl alkohol adalah merengsa kulit, mata, membran mukus, dan saluran pernafasan. Pekerja-pekerja dalam industri di mana alkohol isopropyl digunakan boleh terdedah kepada tahap berbahaya melalui penyedutan. Pengingesan boleh berlaku melalui penggunaan produk yang mengandungi alkohol isopropyl di tempat produk etil alkohol yang sengaja atau tidak sengaja. Keracunan oleh alkohol isopropyl juga boleh berlaku melalui penyerapan kulit disebabkan oleh pendedahan kulit yang berlebihan.
Orang dengan alahan atau yang hipersensitif kepada pelarut alkohol mungkin akan terjejas oleh sentuhan kulit dengan produk-produk yang mengandungi alkohol isopropyl. Isi rumah dan produk kosmetik yang mengandungi isopropanol menimbulkan bahaya bagi pengambilan sengaja, dan menyumbang kepada reaksi alahan dan sensitiviti.
 
 
Risiko
Kanak-kanak mempunyai risiko yang meningkat untuk pengambilan sengaja isopropanol, terutamanya mereka yang di bawah umur 5 {Egland}.
 
 
Kejadian dan Kelaziman
Pada tahun 2002, 8998 orang telah terdedah kepada isopropanol, menurut pusat racun AS. Lima puluh sembilan orang mengalami pendedahan yang mengancam nyawa toksik yang menyebabkan mereka dilumpuhkan atau mempunyai komplikasi perubatan yang serius, dan ini 59, tiga mati {Watson}.
 
 

No comments:

Post a Comment